BRAM STELT ZICH VOOR


Hallo lezers!

Mijn naam is Bram Hengeveld, ik ben 25 jaar oud en ik woon samen met m'n vriendin in een leuk huisje in Enschede. Hier ben ik meestal te vinden met een van m'n gitaren, een mooi boek, achter de pc voor schoolopdrachten of dit blog of gewoon een beetje rondneuzend op het internet.
Ik heb gekozen voor dit project nadat ik in contact kwam met een van de vorige VGG studenten. Ze vertelde me het een en ander over het project en ik was enthousiast. Omdat ik er een jaar tussen uitgegaan was na de hoofdfase kost het even moeite om weer helemaal op te starten, maar nu zijn we redelijk op stoom aan het komen.
Het werk in de ouderenzorg heeft is me eigenlijk bezig blijven houden sinds m'n propedeuse stage in het verpleeghuis. Daar heb ik een bijbaan aan overgehouden en ondertussen heb ik ervaring op kunnen doen op diverse afdelingen in de intra- en extramurale zorg, waar ik toch het liefst in werk.
Het werk is afwisselend en je begeeft je echt in de omgeving van een cliënt, in plaats van andersom. Aanpassen geblazen dus. Maar de keuze voor extramurale zorg heeft ook andere aspecten: dit is de plek 'waar het moet gaan gebeuren'. De afgelopen decennia is er een verschuiving richting de extramurale zorg in gang gezet, die nu steeds concretere vormen begint aan te nemen. In de 19e eeuw was dit echter al voorzien:

"..the ultimate destination of all nursing is the nursing of the sick in their own home... I look to the abolition of all hospitals and workhouse infirmaries.
But it is no use to talk about the year 2000"


-Florence Nightingale

Zo'n honderd jaar later zijn we een mooi eind op weg! Ik moet toegeven dat ik deze vrouw zeer bewonder in haar rol als een van de pioniers op het gebied van zorgprofessionalisering, zorgkwaliteit, psychosociale begeleiding en omgevingsbeïnvloeding als onderdeel van zorg voor behoevenden. 'Notes on nursing' is een zeer vermakelijk (ze was niet alle kringen geliefd met haar scherpe sarcasme!) en opmerkelijk boekje, dat gemeengoed zou moeten zijn in de boekenkast van iedereen in de zorg naar mijn idee! Ik vraag me overigens af of ze de redenen achter van de huidige extramurale gang van zaken in al zijn facetten zou kunnen beamen, maar ze zou een gat in de lucht springen bij veel van de huidige ouderenzorg die wordt geleverd in Nederland! Laten we met z'n allen zorgen dat dat zo blijft; assistenten, helpenden, verzorgenden, verzorgenden-IG, verpleegkundigen, doktoren en allen die met zorg betrokken zijn! Ik hoop dat de VGG haar nut kan bewijzen in dat proces.

Naast mijn interesse voor de zorg en eerder genoemde hobby's, ben ik de laatste tijd geïnteresseerd geraakt in de zgn. 'blogosphere', de wereld van de Blog's (samentrekking van web en log), waarop een gigantische berg informatie te vinden is. Om het project van een soort van algemene informatiebron te voorzien, ben ik daarom begonnen met dit blog. Een flink karwei, maar als het doet wat ik hoop dat het gaat doen, is het niet tevergeefs geweest.

vriendelijke groet,

Bram

[ga naar: overzicht VGG studenten]